Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach przechodzi modernizację drogi startowej. Prace, które wykonuje firma Skanska, ruszyły wraz z nadejściem cieplejszych dni. Jak podaje wykonawca – inwestycja jest korzystna nie tylko dla przewoźników i pasażerów, ale także dla środowiska.
Przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury Portu Lotniczego Katowice do II kategorii operacji lotniczych to zadania, które Skanska realizuje na lotnisku w Pyrzowicach od października 2015 roku. Inwestycja ma wartość niemal 40 mln zł.
Ekologiczne działanie
– Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu – mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. W jej ramach nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne. Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu nawierzchni betonowej dajemy nowe życie starej drodze startowej – mówi Piotr Mazur – dodaje.
Ta metoda pozwala m.in. na wzmocnienie konstrukcji jezdni. Dodatkowo jest przyjazna dla środowiska. Poprzez wykorzystanie starej nawierzchni betonowej do podbudowy nowej drogi kołowania unika się zanieczyszczenia środowiska odpadem pochodzącym z rozbiórki.
Nowe oświetlenie nawigacyjne
W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. W ramach przedsięwzięcia w dodatkowe oświetlenie nawigacyjne zostanie wyposażona także część stanowisk postojowych.
Betonowa nawierzchnia lotniska wykonana jest z płyt o wymiarach 5x5 metrów i grubości 35 cm. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką i wylaniem na nowo 250 płyt betonowych. Na całym zadaniu do wykonania jest 6250 m2 płyt betonowych o grubości 35 cm. Konieczne jest więc dostarczenie 2190 m3 betonu, czyli około 6500 ton. Dla porównania, basen olimpijski można by tym betonem zalać warstwą o grubości 1,75 m.
Co już zostało zrobione?
– Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej – mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. - Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania. Aby móc realizować prace na czwartym – ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.